Besparen op je abonnement

Zo besppar je met een sim only aanbieding

Direct de eerste tip: het is voor de meeste mensen niet nodig om telkens om het jaar of om de twee jaar een nieuwe telefoon uit te kiezen bij de telefoonprovider. Dus als je provider met een mooi voorstel komt voor een nieuwe mobiel onthoud dan dat een fikse besparing mogelijk is wanneer je overstapt op een sim only abonnement. Ten minste als je nog tevreden bent met de mobiel die je nu hebt. Een sim only aanbieding werkt bijna net als prepaid: je kunt jezelf van tevoren een vast beltegoedbedrag opgeven en kunt een maximum limiet hangen aan het verbruik (het ‘belplafond').

Het enige verschil met prepaid bellen is dat je niet steeds naar de winkel hoeft om het beltegoed op te waarderen. Het abonnement loopt namelijk met een vast aantal belminuten, sms'jes en mb's gewoon door. Maar wanneer het belplafond bijna bereikt is, krijg je daarover een waarschuwing per sms. Je kunt er dan voor kiezen je beltegoed tussentijds op te waarderen, of inderdaad minder beltegoed te gebruiken.

De besparing die bij een sim only aanbieding gerealiseerd wordt, zit hem echter meteen al in de kale prijs. Je betaalt namelijk bij een sim only aanbieding alleen voor de belminuten, sms'jes en mb's zoals weergegeven op de website en het telefooncontract. Bij sim only wordt doorgaans geen telefoon geleverd. Omdat er geen ‘gratis' telefoon geleverd wordt, hoef je deze dus ook niet maandelijks terug te betalen. De keerzijde is dan wel dat je zelf een telefoon moet regelen, al zijn die vrij goedkoop via websites als Marktplaats te krijgen. De sim only aanbiedingen vergelijken doe je hier.

Belplafond

Bij sommige providers kun je een zogenaamd belplafond instellen. Dat is erg handig voor ouders die hun kinderen net hun eerste mobiele telefoon gegeven hebben, maar het kan ook voor volwassenen erg nuttig zijn. Wie zich afvraagt waarom hij toch steeds buiten bundel belt, kan aan de hand van het belplafond het antwoord vinden.

Wanneer het belplafond bijna bereikt is, krijgt de klant namelijk een sms'je waarin staat dat het belplafond bijna bereikt is. Doet de klant niets, dan kan hij of zij geen gebruik meer maken van de mobiele telefoon, tenzij hij of zij gebeld wordt. Zelf bellen, sms'en en internetten is dan niet meer mogelijk. Het voordeel daarvan is, is dat de eindgebruiker dus niet meer buiten bundel kan bellen.

Het instellen van een belplafond kan bij sim only providers heel gemakkelijk via het internet. Mocht je je belplafond toch iets te laag hebben gezet, dan kun je die bij naderen van het belplafond alsnog in hoogte bijstellen.

Apps voor verbruik


Sommige telefoonproviders hebben een eigen app om meteen in te zien hoeveel belminuten, sms'jes en mb's je deze maand al verbruikt hebt. Daarbij staan meestal ook meteen al een berekening van de komende rekening vermeld. Op deze manier is je telefoonrekening geen verrassing meer. Als je probeert zo veel mogelijk binnen de limieten te blijven, kun je fors besparen op je telefoonrekening. Providers die een dergelijke app hebben zijn Ben, Vodafone, T-Mobile, Simyo en vele andere providers.

Maar wie de zaak toch nog niet vertrouwt, kan nog een eigen zogenaamde ‘ usage manager' downloaden. Deze managers zijn voor zowel Windows Phone, iOS als Android verkrijgbaar in de appstores. Bekende usagemanagers zijn bijvoorbeeld Dataman en DataUsage.

Met deze apps worden niet het aantal belminuten berekend, maar wel het aantal verbruikte en nog te verbruiken mb's. Daarmee krijg je dus direct inzicht in je internetverbruik, en is de kans minder groot dat je buiten bundel aan het internetten bent.

Buitenland
Tot slot, zet je mobiele telefoon in het buitenland in vliegtuigmodus. Het kan behoorlijk prijzig zijn om te bellen of gebeld te worden in het buitenland. Ook als een ontwetende jou belt terwijl je in het buitenland zit, betaal je hier voor.

Wil je toch bellen in het buitenland, bekijk dan van tevoren de tarieven in het buitenland op de website van je provider.